WAT MOET IK ALLEMAAL REGELEN?
Of beter gezegd waar begin je mee? Ik ben eerst maar eens op zoek gegaan naar informatie. Gelukkig is er op internet genoeg te vinden. Met name sites als www.kvk.nl en www.ikgastarten.nl geven al veel informatie. Maar check ook zeker youtube en de plaatselijke bibliotheek.
RECHTSVORM
Het eerste waar ik veel over heb nagedacht is de rechtsvorm. Daarin zijn diverse keuzes zoals eenmanszaak, vennootschap onder firma en een besloten vennootschap. Elke vorm heeft zo zijn eigen voor en nadelen. Check deze link Rechtsvormen kvk voor een volledig overzicht wat je overigens ook op de site van de kamer van koophandel kan vinden.
Mijn keuze voor een bv heeft voornamelijk te maken met het beperken van risico’s aangaande aansprakelijkheid, in een bv ben je als je geen zaken uithaalt die niet mogen goed beschermd aangaande je privé eigendommen en dat gaf voor mij de doorslaggevende factor. Een eigen zaak hebben is leuk maar als je hele gezin daardoor hun thuis kan verliezen vonden ik en mijn vrouw geen optie. Uiteraard hoop je op het beste als je start maar gezien de afgelopen twee jaar zie je dat het ook raar kan lopen met een uitbraak van een pandemie. Op die zaken heb je geen grip evenals je geen grip hebt op het moment dat een grote opdrachtgever failliet gaat. Uiteraard zijn er voor een bv wat meer kosten in oprichting dan bij een eenmanszaak maar deze kosten neem ik dan voor lief.
In een gesprek met een adviseur tevens besloten om een constructie aan te gaan met een Holding erboven. Het kost wat meer maar als je dit op een later moment doet kost het weer meer en zorgt voor wat extra papierwerk.
De kosten voor het oprichten van een bv variëren enorm, ik zou dus zeker adviseren om even goed rond te kijken voordat je naar de eerste de beste gaat. En als je een beetje handig bent met internet dan kan je ook alles online regelen. Ik ben zelf uiteindelijk uitgekomen bij Firm24.
Een van de tips die ik kreeg wil ik je zeker niet onthouden. In een bv wordt gewerkt met aandelen, en een aandeel kan al vanaf €0.01 per stuk en dit bepaal je helemaal zelf hoeveel waarde je toekent. Vaak neemt een bedrijf 100 aandelen, de tip die ik kreeg was om dit te verhogen naar 120 omdat je op die manier met 3, 4, 5, en 6 gelijke delen kan vormen. Bij 100 lukt dit niet omdat je een aandeel niet splitst.
Nadat ik alles had ingevuld en betaald had ik een week later mijn bv opgericht en kon ik verder gaan met de volgende stappen.
ZAKELIJKE REKENING OPENEN
Zonder rekening begin je niks als bedrijf zijnde dus deze moet je zeker gaan aanvragen. Houd er rekening mee dat dit bij sommige banken lang kan duren voordat dit geregeld is. In mijn geval was het binnen een week geregeld, maar ik heb ook begrepen dat het bij sommigen wel 4 tot 6 weken duurt.
Ook hier weer een tip: open gelijk ook een spaarrekening. Deze kan je uiteraard gebruiken om te sparen maar ook om bijvoorbeeld je omzetbelasting en loonbelasting apart te zetten zodat je nooit voor verrassingen komt te staan.
VERZEKERINGEN
Onvoorziene omstandigheden krijgen we allemaal mee te maken en dan is het fijn dat je daar een verzekering voor hebt, laat je goed informeren welke verzekeringen echt noodzakelijk zijn. Het loont om altijd even rond te kijken om zo een goede prijs te betalen.
ADMINISTRATIE INRICHTEN
Er zijn meerdere manieren om je administratie in te richten, in het geval van mijn bedrijf is het van belang dat ik een volledige salarisadministratie kan uitvoeren en de administratie voor mijn bv. Ook hier geldt dat er tig opties zijn. Gezien mijn jarenlange ervaring met Freepack was de keus snel gemaakt, altijd fijn kunnen samenwerken en het scheelt mij de tijd om een nieuw programma te verkennen. Ik wil tenslotte voornamelijk de focus op de handel. Vanuit mijn directe omgeving werd ik geattendeerd op snelstart voor het administratieve pakket en ook die keuze was snel gemaakt. Simpel om te gebruiken en genoeg mensen in mijn omgeving die ik kan raadplegen vond ik een geruststelling en daarnaast is de prijs per maand ook minimaal.